ШЛЯХИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ВИЩИХ ВІЙСЬКОВИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ТА ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЗІ СПЕЦИФІЧНИМИ УМОВАМИ НАВЧАННЯ
Опубліковано 01.09.2025
Ключові слова
- якість освіти,
- спеціалізована освіта,
- система забезпечення якості навчання у вищих військових навчальних закладах і закладах вищої освіти зі специфічними умовами навчання

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Анотація
Вища освіта, особливо у військових навчальних закладах і закладах зі специфічними умовами навчання, відіграє ключову роль у формуванні професійних здібностей та особистісного розвитку курсантів. Забезпечення якості освіти в таких установах є пріоритетним завданням, оскільки воно впливає на підготовку фахівців, які призначені для виконання важливих функцій у суспільстві та обороні України.
Організація системи забезпечення якості включає розроблення та впровадження стандартів, які відповідають специфіці вищої військової освіти або освіти зі специфічними умовами, забезпечує однаковий рівень якості навчання, проведення систематичних внутрішніх і зовнішніх оцінювань, що допомагає виявляти сильні та слабкі сторони освітнього процесу й шукати шляхи його вдосконалення, постійне підвищення кваліфікації та актуалізації практичних навичок науково-педагогічного складу, залучення стейкхолдерів і курсантів до процесу оцінки якості навчання через опитування. Обговорення та участь у робочих групах дає змогу отримати об’єктивні відгуки та пропозиції щодо покращення освітнього процесу. Врахування вимог роботодавців до майбутніх фахівців дозволяє адаптувати програми підготовки здобувачів вищої освіти до потреб ринку праці.
Шляхи, описані у статті, можуть слугувати основою для розробки ефективних стратегій управління якістю освіти та підвищення її ефективності.
Посилання
- Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. URL: http://zakon4. rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page2.848-VIII (дата звернення: 26.02.2025).
- Міжнародний стандарт ISO:9000. Система менеджменту якості. Основні положення та словник. URL: http://www.pqm-online.com/assets/files/pubs/translations/std/ iso-9000-2015-(ua).pdf (дата звернення: 26.02.2025).
- Harvey L., Green D. Defining quality. Assessment and Evaluation in Higher Education. 1993. V. 18 (1). Р. 9–34.
- NATO military police centre of excellence quality. URL: https://www.google.com. ua/url?esrc=s&q=&rct=j&sa=U&url=https://mpcoe.org/uploads/FOR_WEB/quality_assurance/2016_NATO_MPCOE_QA_Policy.pdf&ved=2ahUKEwjBz6bs2YD-AhXX_ioKHa- HBQsQFnoECAoQAg&usg=AOvVaw3Ux_QznlraRjdFC_GN1bA2 (дата звернення: 26.02.2025).
- Похолков Ю. П. Управління якістю інженерної освіти. Університетське управління: практика та аналіз. 2004. № 5–6. С. 121–125.
- Болюбаш Я. Я. Комплекс нормативних документів для розроблення складових системи галузевих стандартів вищої освіти / укладачі: Я. Я. Болюбаш, К. М. Левківський, В. Л. Гуло та ін. Київ : МОН України, ІІТЗО, 2007. 76 с.
- Субетто А. І. Категорія якості та ефективності в теорії педагогічних систем. Управління якості підготовки спеціалістів у вищій школі. 127 с.
- Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022–2032 роки : схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 № 286-р // Верховна Рада України / Законодавство України. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-р#Text (дата звернення: 26.02.2025).
- Концепція трансформації системи військової освіти : затверджена постановою Кабінету Міністрів України 15 грудня 1997 р. № 1410 : в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1490 // Верховна Рада України / Законодавство України. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1490-2022-п#Text (дата звернення: 26.02.2025).
- Зельницький А. М., Заболотний О. А., Васильєв О. М., Шабатіна Н. О. Теоретико-методологічні засади управління змінами в системі військової освіти : монографія / НУОУ ім. І. Черняховського. Київ : НУОУ ім. І. Черняховського, 2022. 312 с.
